Mycket välkommen!

Välkommen till min blogg. Kommentera gärna! Kom gärna med tips!

torsdag 20 januari 2011

Nu tar jag mig tid igen

Dagarna räcker fortfarande inte till, vet inte vad som hänt riktigt har de blivit kortare kanske?
Schweiz var en upplevelse och riktigt skönt att komma iväg så där mitt i vintern, på något helt "vanligt" men ändå ovanligt. Ingen av oss har tidigare sett Geneve så det blev mycket upplevelser på våra många och långa promenader genom stan. Det var lite blandat väder de 2 första dagarna lite svalt och regn men sista dagen var jättefin när vi följde strandpromenaden och var nere i småbåtshamnen där svanar och andra fåglar samlades för att få lite bröd av folk.
Jättetur att Martin var ledig de här dagarna och guidade omkring oss hela tiden med stort tålamod. Vi var också med honom på saker som var hans vardag. Därigenom fick vi se lite mer "bakom kulisserna". Han är ju så duktig på språk, alltid lugn och trevlig och en jättemysig människa. Då har jag inte nämnt Maya som är en 4-åring med 200% procents energi, alltid glad och jätterolig när hon blandar alla de 3 språk hon kan i samma mening - fullständigt omöjligt att förstå ibland. Ibis fick vi inte träffa så mycket pga av att hon jobbade långa och sena dagar. Men vi blev bjudna på raclette hemma i deras lägenhet en kväll och då fick vi träffas ett par tim. Det är svårt att dela med sig av upplevelser så här men jag gör en liten bildkavalkad så är det lättare kanske.

Martin och Kenneth på
första kvällspromenaden

En klocka med blommor


Många antikvariat under stadsvandringen


Röda Korsets grundare Dunant.


trappan till katedralen St Peters


Martin står vid "lilla" porten


Utsikt över Geneve och sjön
uppifrån tornet - jag gick upp!


Maya håller igång Kenneth


på alla upptänkliga vis


FN stora entrén


Statyer vid Röda Korset


Kenneth vid UNICEF


Fontänen i sjön,
Kenneth och Martin på piren ut


Ostfondue!
Sista kvällen innan hemresa

Ja det var en del av de bilder jag tog. Ett par bra skor och pigga ben så hinner man se en del, jag fick inte med någon bild från när vi var och fikade i Frankrike men det har Kenneth tagit.  Planer på en ny resa finns om ett par år när Eva fyller år, hon vill ju fira där istället för här. Och det kommer definitivt att bli fler storstadsresor som vi diskuterat. Weekend i någon stor stad och bara se sig om äta gott, se någon teater eller musikal, jättegivande äventyr så det finns redan planer på nytt mål till hösten nu men då kommer det nog bli lite längre bort.